Il saggio presenta le ricerche di Ian McNay e Jochen Gläser sulla valutazione in ambito universitario e propone alcune considerazioni sulla valutazione della ricerca, intesa come espressione di un più ampio e generale cambiamento socio-culturale. Mutuando da Roland Barthes il concetto di «miti d’oggi», si definisce la valutazione come una nuova mitologia del nostro tempo, il cui effetto è di celare rapporti di potere dietro l’apparenza di expertise tecniche e di ridurre, in tal modo, l’autonomia individuale e professionale. Vengono, inoltre, illustrati e criticati in dettaglio alcuni difetti di fondo dei sistemi di valutazione.
The evaluation of quality: a «myth today»? Introductory remarks to the papers by Ian McNay and Jochen Gläser
This paper briefly presents the research programmes of Ian McNay and Jochen Gläser on the evaluation of higher education, and then analyses research evaluation systems as an expression of wider and more general socio-cultural change. Borrowing the concept of «mythologies» from Roland Barthes, it critiques evaluation as the new mythology of our time, a pratice that aims to conceal power relations under the guise of technical expertise and, in so doing, reduces individual and professional autonomy. It also presents and critiques the various flaws in research evaluation systems.